مجله اینترنتی

مجله اینترنتی آکا ایران
مشخصات بلاگ

سرگرمی,ورزشی,هنرمندان

پنجشنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۱۰ ب.ظ

زیست بوم مراغه قابلیت تبدیل به ژئوپارک را دارد

مدیریت زیست بومی تالاب ها


تبریز- رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت: با توجه به گونه های گیاهی و جانوری موجود در مراغه، زیست بوم مراغه قابلیت تبدیل به ژئوپارک (پارک زمین شناسی) در منطقه شمالغرب کشور را داراست.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا زارع افزود: وجود پوشش گیاهی، تنوع زیستی، غارهای طبیعی، آب های معدنی، صخره ها و جاذبه های طبیعی این منطقه را به مرجعی برای مطالعات زیست محیطی تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: منطقه طبیعی فسیلی مراغه به عنوان یکی از منحصر به فردترین گستره فسیلی کشور و خاورمیانه، زمینه مساعدی را برای حضور گردشگران طبیعی و نیز محققان بین المللی فراهم کرده است.

زارع اضافه کرد: این منطقه فسیلی با یک هزار و ۲۶ هکتار وسعت دارای گستره وسیعی از فسیل های جانوری با قدمت ۸.۵ تا ۹ میلیون سال از پتانسیل های مناسبی برای مطالعات زیستی برخوردار است.

وی با بیان اینکه فسیل های منحصر به فردی در منطقه مراغه یافت شده است گفت: حیات وحش آفریقا مرهون فسیل ها و تنوع زیستی مراغه است.

وی افزود: در این شهرستان تاکنون هفت گونه فسیل فیل، ۶ گونه کرگدن و چندین گونه کمیاب اسب یافت شده که مرجعی برای محققان زیستی دنیا شده است.

زارع با اشاره به احداث مرکز تحقیقات دیرینه شناسی مراغه گفت: این مرکز در قالب یک مجموعه کامل با ۹ هزار و ۲۰۰ مترمربع وسعت، از جمله هشت هزار متر مربع ساختمان اصلی و یک هزار و ۲۰۰ متر مربع ساختمان اداری و کارگاه، از ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

وی افزود: هم اکنون نیز اقدام برای نصب انشعاب آب برای این مرکز انجام شده و با تخصیص اعتبار لازم شاهد تکمیل این مجموعه خواهیم بود.

وی با اشاره به همکاری این مرکز و حفاظت محیط زیست مراغه با مراکز دانشگاهی گفت: هم اکنون هشت پایان نامه دوره دکترا در زمینه تنوع زیستی و مطالعات فسیل شناسی در این مرکز توسط دانشجویان در حال اجراست.

وی ادامه داد: برگزاری دو کارگاه بین المللی با حضور محققانی از ۶ کشور مختلف دنیا، چاپ ۱۱ مقاله ISI در زمینه منطقه فسیلی این شهرستان و نیز سه مطالعه بین المللی برای تعیین سن منطقه مراغه از جمله همکاری های تحقیقاتی این مرکز با مراکز دانشگاهی و محققان داخلی و خارجی بوده است.

زارع اضافه کرد: در طول سال های اخیر نیز هشت سایت در منطقه فسیلی مراغه با مشارکت مراکز علمی و دانشگاهی و نیز موزه تاریخ طبیعی حفاری شده که حاصل آن استخراج چهار هزار قطعه فسیل بوده که از این میزان تاکنون ۷۰۰ نمونه برای نمایش عمومی و مطالعه بر روی آنها آماده سازی شده است.

وی با اشاره به آغاز نمایش عمومی فسیل های منطقه فسیلی مراغه در موزه مرکز دیرینه شناسی این شهرستان گفت: از اول اسفند سال گذشته تاکنون این موزه پذیرای سه هزار نفر از علاقه مندان به تاریخ و طبیعت این منطقه بوده است.

وی افزود: ایجاد و راه اندازی موزه صحرائی در روستای مردق از اقدامات موثر برای معرفی این منطقه بوده که در آینده نزدیک نیز با شناسایی هفت سایت تحقیقاتی در دره گرگ، دهکده موزه صحرائی نیز با تامین اعتبار مورد نیاز ایجاد خواهد شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه با تاکید بر لزوم صیانت از محیط زیست و پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی در این شهرستان ادامه داد: از جاذبه های طبیعی و گردشگری این شهرستان در برابر آلاینده های صنعتی و پسماندها حفاظت می شود.

زارع افزود: در این راستا، اخطارهای کتبی به واحدهای تولیدی و صنعتی در زمینه کاهش آلاینده ها ارائه شده که در صورت عدم توجه به این هشدارها و اصلاح آنها، اقدام به پلمپ این واحدها خواهد شد.

وی افزود: دهیاری ها نیز در زمینه جمع آوری پسماندهای خانگی و فضولات حیوانی به عنوان آلاینده های زیست محیطی اهتمام کنند.

کد خبر 4305340
mehrnews.com/news/4305340
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۰۳
سارا زرینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی